TidsZonen

Direktlänk till inlägg 24 mars 2013

Beuf Bourgignone

Av Josef - 24 mars 2013 20:31

Beuf Bourgignone a lá Josef


För 8 pers!


1,5 kg högrev, gärna så nära utgångsdatum som möjligt! Köttet är mörare då.

300gr rimmad/rökt sidfläsk

2 flaskor rött Bourgognevin (Laboure-Roi Pinot Noir)

4 msk tomatpure

2 st stora gul lök

200gr pärllök, schallotten eller syltlök

500gr morötter

400gr champinjoner

1 apelsin

1/2 flaska Oxfond

Idealmjöl

4 st vitlök solo

2 msk timjan

4 st lagerblad

salt

peppar


Se till att alla ingredienser är framme och se till att allt är förberett. Då kör vi och klockan är strax innan 12!

 


Grovstrimla köttet


 


Grovhacka gul löken


 


Bryn köttet så den får en gyllenbrun stekyta, salta och peppra. Se till att stek några bitar i taget så pannan inte kyls ner. När man ställt av köttet pudra lite idealmjöl på dem. Under tiden så sätter jag igång ugnen på 175 grader.


 


Här har vi min nya Staubgryta!


 


Jag kör högsta värmen på värmeplattorna. Lägger i en stor klick smör, steker gul löken så den svettas. I med köttet och när det är tillräckligt med värme så häller jag i vinet så den täcker köttet. För att få hyfsad jämnhet så brukar jag hälla upp lite vin i ett glas och blanda ut med oxfonden, och sedan ner i grytan. Sen är det bara att få ner resten av ingredienserna, vitlök (jag brukar pressa), timjan, tomatpuré, lagerblad och salta och peppra. Riv av skalet på apelsinen och pressa ut saften, allt ner i grytan.


Självklart så ska det smakas!


 


   


Sådärja, ser ju finfint ut!


 


In i ugnen! Första gången för mig att jag lagar grytan i ugnen, men när jag tittar till den lite då och då så har den en jättefin "kokyta", tillagas mycket bättre i ugn än på värmeplattor. Sådär! Så tar jag mig en liten promenad och klockan är 13.20


 


Härligt väder idag! Jag sitter vid lilla kiosken vid Stadshuset och har den i ryggen så solen reflekterar rätt ordentligt och får till minst 10 grader! Härligt!


   


Jag kommer hem lite innan 16 och förbereder morötterna och champinjonerna. Grovhackar morötterna och svampen delar jag bara i fyra bitar. I med champisarna så de år suga åt sig i några timmar.


 


Ser bra ut och det luktar ljuvligt! Smaka av och lägg i kryddor vid behov.


   


Då börjar det närma sig, kl är 17 och i med morötterna. Samtidigt så sätter jag plattan på 6:an och börjar värma potatisen. När vattnet kokar, så dra ner till 1:an och på med locket, Amandine ska koka länge och på låg temperatur.


 


kl 19 var det klart!


 


Självklart så bjuds det på ett glas rött! Allt smakade mumma! Det härliga är att den kommer smaka ännu godare imorgon när den får dra sig lite!


 


Den är otroligt lätt att göra, den gör sig självt helt enkelt! Tack för titten!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josef - 17 december 2014 19:58


Det enda jag kan säga är, OMG!

Av Josef - 29 oktober 2014 17:15


Thx sheartime.com

Av Josef - 22 oktober 2014 16:15

Hublot för nu ett samarbete med turkiska storlek Besiktas. Tack hublot.com ...

Av Josef - 16 oktober 2014 12:28

Tysk urmakarkonst Lange 1

Av Josef - 14 oktober 2014 14:39


Grymt fin och har en limiterad utgåva på 250 stycken.

Köpa Natoband!

Stöd oss, klicka på ->

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Rekommenderade länkar

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards